Jdi na obsah Jdi na menu

Život ve vesmíru

28. 3. 2007

Byl objeven planetární systém, který se podobá naši sluneční soustavě. Objev, kterým vyvrcholilo patnáctileté pozorování, poprvé potvrzuje, že nás sluneční systém není zřejmě ve vesmíru jediný. Byla nalezena planeta podobná Jupiteru z naší sluneční soustavy, která obíhá okolo Hvězdy Cancri 55, srovnatelné s našim Sluncem. Cancri 55, jejíž stáří se odhaduje na 5 miliard let, se nachází v souhvězdí Raka a je od země vzdálené jednačtyřicet světelných roků. Z naší planety je dokonce prý viditelná pouhým okem. Nově objevena planeta je jednou ze tří planet obíhajících kolem Cancri 55.

Obrazek

Jedna z nich, o něco menší než Jupiter, obíhá okolo Cancri 55 ve vzdálenosti 16 milionů kilometrů a druhá údajně na dráze ve vzdálenosti 36 milionů kilometrů. Třetí, vnější planeta, jejíž objev byl před nedávnem zveřejněn, je přibližně až 5x masivnější než Jupiter a obíhá Cancri ve vzdálenosti 770 milionů kilometrů, což je o něco více, než činí vzdálenost Jupiteru od Země. Objev nové sluneční soustavy tak zase znovu oživuje otázku, zda mohou ve vesmíru existovat ještě další planety podobné Zemi. Odpověď je však stále v nedohlednu. Astronomové nalezli planetární systém, který pravděpodobně není „sourozencem“ naší sluneční soustavy, ale jde jakoby o nějakého jejího vzdáleného příbuzného. Vědci doufají, že nejnovější objev dodá impulz dalším evropským a americkým pozorováním, která by jednoho dne mohla vyvrcholit právě nalezením mimozemského života.